gymnocactus
آموزشهاي هنري ساخت گلدان هاي كاكتوس زيبا

در طراحي فضاهاي آموزشي 2 مورد اساسي وجود دارد كه نقش بسيار مهمي را در چگونگي طراحي اين فضاها بازي مي كند و آن دو مورد كه يكي جنسيت افراد استفاده كننده از فضا و ديگري مقطع تحصيلي افراد استفاده كننده مي باشد اصول كلي فكر يك طراح را براي طراحي مشخص مي كند.

طراحي فضاي آموزشي 2

اكنون بيش از ۱۰۰ سال است كه مفهوم آموزش و پرورش در مراكز اجتماعي هنوز به عنوان سر فصلي داغ مورد بحث است.آموزش و به تبع آن فضاهاي آموزشي بيشترين اثر و نقش را بر ذهنيت و تمدن سازي اين گونه جوامع به عهده دارند.فضاهاي آموزشي و در عمده ترين بخش آن , مدارس دوره زماني طولاني تري از عمر انسان ها را در خود جاي مي دهد.هدف ياداشت حاضر يافتن كالبدي جديد براي اصلاح فرايند آموزش و پرورش مي باشد.فرايندي كه جهت گيري آن به سوي رشد مسئوليت پذيري , كار پربار و تداوم در امر آموزش مي باشد.هر چند آموزش پرورش , سياستگذاريهايش تا كنون نتوانسته است شرايطي فراهم كند كه موجب پرورش بيش از پيش استعداد هاي دانش آموزان شود.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

آموزشي-عملي

1.آتليه ها:

الف:آتليه طراحي معماري:

درس طراحي معماري يكي از مهم ترين دروس رشته معماري مي باشد. در واقع در اين درس تمام نكات و مسائل گفته شده در دروسي مانند عناصر و جزئيات ساختماني،شناخت مواد و مصالح،مباني نظري،ساخت و ارائه و… بايد به صورت عملي در طراحي فضا هاي معماري نمود پيدا كند.به همين خاطر شناخت نياز ها و عملكرد هاي اين فضا از اهميت بسياري برخوردار است.

فرم فضا

فرم كلي اين فضا كه همانطور كه گفته شد از زير شاخه هاي فضا هاي اتليه اي مي باشد،مانند ديگر فضا هاي اتليه ايست با اين تفاوت كه مبلماني مانند ميز هاي كركسيون،سه پايه بوم و… نيز بايد در ان ديده شود.در نتيجه عامل تعيين كننده در مساخت اين فضا را ميتوان سه پايه بوم و صندلي و ميز كركسيون در نظر گرفت.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

نور فضا

نور اين فضا بايد هم به طريق طبيعي و هم به صورت مصنوعي تامين شود. نور طبيعي بايد از سمت شمال و شرق باشد كه دليل ان هم عدم تابش مستقيم افتاب است. در حالت كلي در صورت امكان بايد از نور گيري از سقف نيز استفاده كرد اما در اين پروژه بخصوص(دانشكده در يزد) با توجه به اقليم خاص ان بايد نكات محيطي را نيز در نظر گرفت.

رنگ

رنگ ميز هاي اين سالن بايد مات بوده تا براقي ميز ها خللي در كار طراحي وارد نكند همچنين رنگ ديوار ها بايد از رنگ هاي سفيد ،كرم و يا سبز بسيار كم رنگ باشد.

و…

همانند فضا هاي قبلي كف اين فضا نيز نبايد صيقلي بوده و در عين حال بايد قابل شست و شو باشد.

به علت طبيعت اين درس كه ساعات كلاس ان با همهمه و سر و صدا همراه است،براي جلوگيري ازايجاد مزاحمت براي كلاس هاي ديگر،بايد بهاراي يك سري فضا هاي جانبي نيز مي باشد كه عبارتند از:

اتاق مربي يا مسئول: كه بايد ديد كافي نسبت به سالن اصلي داشته باشد.

انبار وسايل اتليه: كه در ان از وسايلي مانند سه پايه و… نگهداري مي شود.

رختكن:براي تعويض لباس دانشجويان اين درس.

بحث جاذب صوت بودن صفحات اين فضا،(ديوار ها و سقف) توجه ويژه شود.

اين فضا دروشويي كه ميتواند در داخل فضاي اتليه باشد و حد اكثر به وسيله يك پارتيشن جدا شود.

ب. آتليه درك و بيان:

اين اتليه نيز از نظ كار كرد و فرم شباهت بسياري به اتليه طراحي معماري دارد و در بسياري از موارد اين دو اتليه به صورت سيال طراحي شده كه قابليت كاربري براي هر دو عملكرد را دارا باشد.

در صورت تفاوت انچه اين دو را از يكديگر متمايز ميكند، مبلمان داخلي ان است.

ج. آتليه ترسيم فني:

براي نمايش محدوده و تقسيمات فضايي هر مكان،جزئيات اجرايي،چگونگي طراحي محوطه و… نيازمند طراحي انها هستيم.به اين منظور واحد هايي به عنوان واحد ترسيم فني در اين رشته ارئه ميگردد كه در اينجا به بررسي عملكرد فضايي ان مي پردازيم:

مساحت اين فضا بر اساس ميز هاي نقشه كشي و استاندارد هاي مربوط به ان تعيين مي گردد. معمولا اين فضا براي 24 تا 30 نفر در نظر گرفته مي شود.

نور

نور اين اتليه مي تواند طبيعي يا مصنوعي باشد اما نكته ضروري در مورد طراحي نور،عدم ايجاد سايه است.

به همين خاطر بهتر است از نور مصنوعي و به صورت يكنواخت استفاده كرد.نور مورد استفاده بايد به وسيله لامپ هاي مهتابي تامين گردد و اين لامپ ها بايد به سقف و بالاي ميزهاي ترسيم نصب شوند تا حداقل سايه را ايجاد كنند.

رنگ

رنگ ميزهاي ترسيم نبايد رنگ هاي تيره و براق باشد.دليل تيره نبودن ميزها به خاطر استفاده از پوستي و كاغذ كالك و… و ديد بهتر خطوط هنگام ترسيم و براق نبودن ميز ها نيز به خاطر عدم انعكاس نور مي باشد.

رنگ سالن بايد از رنگ هاي ملايم باشد كه در طول زمان موجب خستگي چشم نگردد.اين فضا نيز داراي فضا هاي جانبي مي باشد كه عبارتند از:

اتاق مربي يا مسئول: كه بايد ديد كافي نسبت به سالن اصلي داشته باشد.

روشويي كه ميتواند در داخل فضاي اتليه باشد و حد اكثر به وسيله يك پارتيشن جدا شود.

اين فضا تا حد بسيار زيادي شبيه فضاي اتليه ترسيم فني ست با اين تفاوت كه در ان ميز هاي كركسيون

نيز وجود دارد.نور اين فضا نيز بايد مصنوعي و يكنواخت بوده و ايجاد سايه نكند. اين دو فضا را

(اتليه ترسيم فني و طراحي فني)را به گونه اي طراحي ميكنند كه عملكرد هاي مورد انتظار از هر دو درس را بر اورده كنند.

كارگاه ها:

1.كارگاه چوب:

حتي امروزه با تمامي پيشرفت هايي كه در زمينه تكنولوژي ساختمان حاصل شده و مواد و مصالح جديد كه وارد بازار شده است،باز هم با نگاهي به اطراف خود در مي يابيم كه هنوز هم “چوب” نقش غيرقابل انكاري در ساختمان دارد.

هرچند ممكن است ديگر از چوب به عنوان مصالحي سازه اي استفاده نشود اما از ان به عنوان درب،پارتيشن ها و… هنوز هم استفاده مي گردد.

بحث كاركرد هاي چوب در معماري سنتي كه خود مقوله ديگري ست كه به تنهايي مي تواند موضوع چند كتاب تخصصي باشد. كافيست تحليلي اجمالي بر روي ارسي ها ،تير گنبد ها،فرسپ ها و… بيندازيم تا به اين مطلب بيشتر پي ببريم.

مخلص كلام اين كه براي دانشجويان معماري اشنايي هرچند اجمالي با چوب و كاركرد ها،قابليت ها،انواع اتصالات،كاربرد هاي مختلف انواع چوب و…

لازم و غير قابل چشم پوشي ست. از اين جهت در دانشكده هاي معماري فضايي به عنوان كارگاه چوب در نظر گرفته مي شود.

ابعاد اين فضا بر اساس ماشين الات و دستگاه ها و ميزهاي كار لازم اين كارگاه تعيين مي گرد.

به علت سر و صدايي كه اين كارگاه ايجاد ميكند و احتمال وجود دستگاه هاي سنگيني همچون اره هاي نيمه صنعتي،دستگاه هاي رنده و تراش برقي و… بهتر است كه در مكان يابي فضا ها،اين كارگاه را در طبقات اول و يا در صورت امكان در زيرزمين قرار دهيم

تا مزاحمتي براي ساير كلاس ها ايجاد نكند.

كارگاه سفال و مجسمه:

هدف ما در اين كارگاه اموزش مجسمه سازي به معناي عام ان نيست.چرا كه امروزه مجسمه سازي خود به عنوان رشته اي مستقل كه از زير شاخه هاي رشته نقاشي مي باشد،در دانشگاه ها تدريس مي شود.

هدف از كارگاه سفال و مجسمه سازي بيشتر اشنايي اجمالي با اصول اين رشته به عنوان رشته اي جنبي و گاهي مكمل رشته معماري براي دانشجويان است.

از طرفي يكي از راه هاي بيان ايده هاي اوليه،ساخت ماكت هاي كچي و گاهي گلي ست كه اين درس مي تواند در اين زمينه نيز ياري رسان دانشجويان باشد تا ايده هاي ذهني خود را بهتر نشان دهند.

انچه در تعيين ابعاد اين كارگاه موثر است،چرخ هاي سفال و ميز هاي سفالگري و مجسمه سازي ست.

در اين كارگاه بايد فضايي براي ساخت گل در نظر گرفت كه بايد به راحتي قابل تميز كردن باشد.

در اين فضا طبيعي يا مصنوعي بودن نور چندان اهميت ندارد اما وجود گرد و غبار در برخي كار ها موجب اخلال در كار مي شود.(مثلا در مراحل لعاب كاري)

كارگاه سفال داراي فضاهايي جانبي ست كه عبارتند از:

اتاق مربي يا مسئول: كه بايد ديد كافي نسبت به سالن اصلي داشته باشد.

انبار وسايل كارگاه: كه در ان از وسايلي مانند بسته هاي گچ،خاك،كاه و… نگهداري مي شود.

رختكن:براي تعويض لباس دانشجويان اين درس.

روشويي كه ميتواند در داخل فضاي اتليه باشد و حد اكثر به وسيله يك پارتيشن جدا شود.

كارگاه ماكت:

علاوه بر اسكيس و روش هاي ارائه ترسيمي،روش ديگري نيز براي نشان دادن طرحي كه در ذهن شكل گرفته و يا بر اساس پلان مرحله به مرحله پيش مي رود،وجود دارد كه ان ماكت سازي است. ساخت ماكت يك روش بسيار مناسب براي انتقال اسان و سريع ذهنيات،ابعاد،محوطه و… مي باشد.

كارگاه ماكت سازي به عنوان فضايي مستقل،بيشتر براي رشته ي شهر سازي كه بايد ماكت هاي وسيع درست كنند موضوعيت دارد.

انچه در تعيين فضاي كارگاه ماكت سازي مهم است،ميز هاي ساخت و برش است كه تعداد انها نيز بر اساس تعداد دانشجويان و سرانه ها و استاندارد هاي تعيين شده مشخص ميگردد.

نور

نور كارگاه ماكت سازي ميتواند مصنوعي يا طبيعي باشد.ولي جهت كار بهتر وجود نور يكنواخت مصنوعي ضروري ست.

كارگاه ماكت سازي نيز داراي فضاهاي وابسته يي ست كه عبارتند از:

اتاق مربي يا مسئول: كه بايد ديد كافي نسبت به سالن اصلي داشته باشد.

انبار وسايل كارگاه: كه در ان از وسايلي مانند فوم،يونوليت و… نگهداري مي شود.

رختكن:براي تعويض لباس دانشجويان اين درس.

روشويي كه ميتواند در داخل فضاي كارگاه وحد اكثر به وسيله يك پارتيشن جدا شود.

كارگاه عكاسي:

عكاسي نيز به مانند مجسمه سازي خود رشته اي بسيار گسترده و پيچيده و مستقل مي باشد. اما انچه براي دانشجويان معماري مهم است،دانستن “اصول عكاسي” بخصوص “عكاسي معماري” ست.

براي دست يافتن به اين مهم،در دانشكده هاي معماري كارگاهي به نام كارگاه عكاسي در نظر گرفته ميشود. كه در ان دانشجويان علاوه بر اصول و مباني عكاسي،با شيوه هاي ظهور و چاپ فيلم نيز اشنا مي شوند.

فضاي كارگاه عكاسي را ميتوان به دو بخش زير تقسيم بندي كرد:

الف) تاريكخانه چاپ

ب)گالري عكاسي

در قسمت تاريك خانه كارهايي مربوط به چاپ و… انجام ميشود. ابعاد اين فضا بر اساس سينك هاي بزرگ و كوچك اب سرد و گرم و نيز ميزهاي اگرانديسور تعيين مي شود.در اين قسمت به هيچ عنوان نبايد نور طبيعي وجود داشته باشد.نور مصنوعي نيز بايد كنترل شده به صورت دلخواه باشد.

در اين قسمت بايد از مصالحي استفاده كرد كه قابليت شست و شوي مرتب را داشته باشد چون ممكن است در اثر ريختن داروي ظهور و… نياز به شست و شو به وجود ايد.

بخش بعد كارگاه عكاسي گالري ميباشد كه مكاني جهت نمايش عكس ها مي باشد.مهمترين عنصر اين بخش پانل هاي عمودي نمايش عكس ها مي باشد.

نور

نور اين قسمت بهتر است موضعي طراحي شود و در صورت وجود پنجره به بيرون،اين پنجره ها به وسيله پرده كنترل شود تا نور مستقيم افتاب بر كيفيت عكس هاي به نمايش در امده تاثير منفي نگذارد.

رنگ

رنگ ديوار ها بايد از رنگ هاي روشن باشد.البته اين حكم كلي نبوده و بر اساس رنگ پانل،رنگ كف،نوع نمايش عكس ها و… ميتواند تغيير كند.

آزمايشكاه ها:

الف: آزمايشگاه بتن:

امروزه بتن يكي از مصالح بسيار پر كاربرد در ساخت و ساز محسوب ميشود كه به خاطر داشتن شرايط خاصي از قبيل فرم پذيري و… از اهميت بسياري برخوردار است.

بحث بتن،مبحثي بسيار گسترده و تخصصي ست كه حتي در مقاطع دكترا هم به عنوان رشته اي مستقل وجود دارد.

با اين توضيح در مي يابيم كه بتن و شناخت جزئيات ريز ان،نه هدف و نه موضوع بحث رشته معماري نمي باشد.اما به منظور اشنايي اجمالي با رفتار هاي كلي بتن،درس بتن ارائه ميگردد كه ازمايشگاه بتن،يكي از بخش هاي مورد نياز اين درس مي باشد.

مساحت

عامل اصلي در تعيين مساحت اين فضا،ميزهاي ازمايش مي باشد.در لكه گذاري ها بهتر است طبقه همكف را به ازمايشگاه بتن اختصاص دهيم كه دليل عمده ان ورود و خروج راحت مصالح و ضايعات ساختماني ازمايشگاه مي باشد.

قسما از بتن بهتر است دربي ماشين رو (حداقل به اندازه استاندارد هاي يك وانت بار) داشته باشد.

نور

در مورد نور ازمايشگاه تاكيد چنداني بر طبيعي بودن ان نيست ولي از نور مصنوعي به صورت يكنواخت حتما بايد استفاده كرد.

در ازمايشگاه بتن از دستگاه هايي استفاده مي شود كه ايجاد لرزش مي كنند.(دستگاه هاي ويبره) به همين خاطر بايد كف اين ازمايشگاه در مقابل اين لرزش هاي طولاني مدت مقاوم باشد.از طرفي اين لرزش ايجاد سر و صدا مي كند به همين خاطر سقف و ديوار ها و كف بايد عايق صوتي باشد تا صداي توليد شده به خارج نفوذ نكند.و…

ب. آزمايشگاه خاك:

قبل از ساخت هر ساختماني ابتدا بايد ميزان مقاومت خاك پي كه ساختمان بر روي ان بنا مي شود را محاسبه كرد تا با كمك ان بتوان به طراحي شناژ پرداخت.در اصل محاسبه اين مقاومت و رفتار فيزيكي خاك بر عهده ي ازمايشگاه مكانيك خاك ميباشد.

از نظر فضا و تا حدود زيادي عملكرد ازمايشگاه مكانيك خاك با ازمايشگاه بتن شبيه به هم مي باشد. و ميتوان اين دو فضا را با تغييراتي جزئي،به صورت يك جا طراحي كرد.

بخش ازمايشگاه ها خود داراي فضاهاي جانبي مي باشند كه عبارتند از:

اتاق مربي يا مسئول: كه بايد ديد كافي نسبت به سالن اصلي داشته باشد.

انبار وسايل ازمايشگاه: كه در ان از وسايل و تجهيزات مربوطه و… نگهداري مي شود.

رختكن:براي تعويض لباس دانشجويان اين درس.

روشويي و سرويس بهداشتي

منبع: rentcheap

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: اجاره كلاس
[ ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۱۴:۲۰ ] [ مهدي زارعي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی